+ Svar på tråd
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Den vesle bygda som glemte at det var jul Av Alf Prøysen

Administrator Nissemor has a reputation beyond repute Nissemor has a reputation beyond repute Nissemor has a reputation beyond repute Nissemor has a reputation beyond repute Nissemor has a reputation beyond repute Nissemor has a reputation beyond repute Nissemor has a reputation beyond repute Nissemor has a reputation beyond repute Nissemor has a reputation beyond repute Nissemor has a reputation beyond repute Nissemor has a reputation beyond repute Nissemor sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Julehuset
    Meldinger
    5,634
    Thanks
    2,265

Standard Den vesle bygda som glemte at det var jul Av Alf Prøysen

Høgt oppi åsen lå det ei lita bygd for seg sjøl.
    Folk som bodde der var akkurat slik som andre folk i andre bygder.Noen var store,og noen var små;noen var flinke,og noen var late;og noen likte fiskeboller bedre en kjøttkaker,og noen likte kjøttkaker bedre enn fiskeboller.så de var nokså forskjellige, men når det gjaldt en ting,var de helt like alle sammen.

De var så fæle til å glømme.Og da glømte de de merkeligste ting,alle på en gang!En gang glømte de å ta på seg sko.Det hadde vært veldig varmt hele sommer'n,så alle hadde gått barbeint.Og da det ble høst,glømte de å ta på seg sko.
    -Du verdens rike så kaldt det er nå da!sa de til hverandre.-Ja,jeg skjønner ikke åssen det skal gå hvis det blir kaldere enn det er nå,sa de.-Det blir verst når snøen kommer,sa de.
    Og da snøen kom,gikk de barbeint ut og sa:-Å,nå må det være mange kuldegrader! Og slik gikk de og fraus.

Men så var det en dag det sto to kjerringer på et vegkryss og prata med hverandre og fraus på beina. Da fikk de se en guttunge som spurte smeden om hvorfor han skodde hesten,og da skjønte kjerringene at de hadde glømt å ta på seg sko.
    Så sprang kjerringene hjem og tok på seg sko,og etterpå gikk den ene kjerringa i øst og den andre kjerringa i vest og fortalte folk hvorfor de fraus på beina.Og så tok de på seg sko allesammen.

En annen gang hadde de glømt å spise.De gikk flere dager uten mat,og tilslutt ble de sjuke alle sammen og måtte gå og legge seg og ringe etter doktor'n.Men han kunne ikke komme,for han hadde også glømt å spise, så han var like sjuk som de andre.
    Men en dag doktor'n var på beina,kom det fram en musunge med en ostebit i munnen,og da skjønte doktor'n hva det var de hadde glømt.
    Og så sto han opp og spiste,og etterpå reiste han rundt på sjukebesøk i hele bygda og sa at de bare hadde glømt å spise. Og så sto alle sammen opp og spiste,og så ble de friske igjen.

Men verst var det den gangen de glømte at det var jul.
    Da det ble lille julaften,var det ingen som hadde gjort rent i huset og hengt opp reine gardiner, og ingen hadde funnet juletre,og i butikkvinduene var det ikke så mye som ei julenissemaske engang.Skoleungene sto på skolen å sang<Kom mai,du skjønne milde>,og det fantes ikke så mye som en eneste smultring i en eneste kakeboks i hele bygda.

I ei lita stue aller øverst ibygda,like ved skaubrynet,gikk ei lita jente og tenkte og tenkte.Hu var bare fem år,og ellers så brukte hu å hoppe og danse og leke og ha det moro,men nå gikk hu bare og tenkte.Hu gikk inn i skauen og sto og så på de små granbuskene.
    -Det er noe vi har glømt nå igjen,sa den vesle jenta til seg sjøl,-det er noe med ei lita gran,men jeg husker ikke hva det er.

Så gikk jenta inn i stua og fant ei saks og litt gråpapir.-Det er noe med ei saks også,tenkte jenta,-men jeg kan ikke huske hva det er.
    Så gikk jenta på låven,og der fikk hun se et kornband som far hennes hadde hengt høgt under en takbjelke så musa ikke skulle få tak i det.
    -Det er noe med dette kornbandet også,tenkte jenta,og så sto hu der og så seg omkring,og så fikk hu se den lange stanga som de brukte å ha juleneket på.
    Og da husket den vesle jenta at det snart var jul!

-Å,det er jo lille julaften,det er jo lille julaften,ropte jenta og sprang inn for å fortelle det til mor og far,men de var ikke inne.-Å,åssen skal jeg få sagt fra til alle i hele bygda at det snart er jula?Åssen skal jeg få sagt fra til alle i hele bygda at det er lille julaften? sa jenta.
    Hu prøvde ta den høge stanga og sette juleneket i toppen på den,men det greide hu ikke.Men så skjønte hu hva hu skulle gjøre!
    Flaggstanga!Hu skulle heise opp juleneket i flaggstanga!

Og det greide hu,og å fort veslejenta hadde gjort det,fløy en liten meis fra den øverste greina på den høgste grana så snøen raste nedover stammen.
    -Hvor skal du,hvor skal du?kvitret de andre meisene som satt og halvsov innimellom greinene.
    -Det er jul,det er jul,veslejenta har satt opp julenek!
    -Vi blir med,vi blir med, sang de andre meisene og fløy avsted.
    -Hvor skal dere hen,hvor skal dere hen? ropte spurvene som satt på telefontrådene.
    -Det er jul,det er jul,veslejenta har satt opp julenek!sang meisene.
    -Vi blir med,vi blir med, sang spurvene og startet på likt ifra telefontrådene så alle telefondamene fikk dotter i ørene.
    Og akkurat da lettet alle dompapene fra nypebuskene i hagen.

Damene på telefonsentralen sprang bort til vinduet for å se hvor fuglene skulle,og da så de juleneket i flaggstanga.
    Og damene til å ringe rundt i hele bygda og fortelle at de hadde glømt at det snart var jul.
    Og folk til å bake og koke og steike,noen gjorde reint i huset,og noen hengte opp reine gardiner...og noen gikk ut i skauen og fant juletre...og noen pakket inn julegavene som de hadde gjømt unna før de begynte å glømme,og noen hengte opp julestjerner i vinduene...

Tilslutt klatret alle sammen i hele bygda opp i ei kjempediger balje som snekker'n hadde lagd mens de andre pyntet og gjorde i stand til jul,og så badet de alle på en gang...
    Og akkurat da de var ferdige og hadde fått på seg reine klær, og mora til veslejenta i stua øverst i bygda sto og knyttet ei rød sløyfe i håret på henne...

AKKURAT DA RINGTE KIRKEKLOKKENE, OG SÅ VAR DET JUL.
    Sist endret av Runa; 08-10-2013 kl 18:14

Juleblogg......Juleplanlegger......
    Juleglede på Facebook
    Julen gjør verden litt mykere, snillere og varmere...

Super Moderator Runa has a reputation beyond repute Runa has a reputation beyond repute Runa has a reputation beyond repute Runa has a reputation beyond repute Runa has a reputation beyond repute Runa has a reputation beyond repute Runa has a reputation beyond repute Runa has a reputation beyond repute Runa has a reputation beyond repute Runa has a reputation beyond repute Runa has a reputation beyond repute Runa sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    39
    Meldinger
    8,243
    Thanks
    472

Standard

Dette er en fortelling jeg har lest mye til Julie n&#229; i Adventstida.
    Flott Julefortelling.
    Blånisser låner og gir no tilbake

Noe du lurer på, eller har du noe på ?
    Send meg gjerne en PM

Fattigmann mumu I julestemning mumu sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Hallingdal
    Alder
    23
    Meldinger
    30
    Thanks
    0

Standard

den julefortellingen er en av mine yndlingsfortellinger! Den er s&#229; julete p&#229; en m&#229;te :P hehe den er i allefall fin! <3
    Let it be Christmas everywhere. In the hearts of all people both near and afar-Alan Jackson

Julestrømpe Dharma will become famous soon enough Dharma will become famous soon enough Dharma sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Alder
    41
    Meldinger
    260
    Thanks
    0

Standard

Denne hadde klassen til mellomsten min som julespill i år! HÆRLIG!
    og før alle lysa er tent.

Sirupsnipp Hedmarksnissen I julestemning Hedmarksnissen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    117
    Thanks
    0

Standard

Takk for at du deler

God jul

Julehjerte minni has a reputation beyond repute minni has a reputation beyond repute minni has a reputation beyond repute minni has a reputation beyond repute minni has a reputation beyond repute minni has a reputation beyond repute minni has a reputation beyond repute minni has a reputation beyond repute minni has a reputation beyond repute minni has a reputation beyond repute minni has a reputation beyond repute minni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    796
    Thanks
    13

Standard

Denne fortalte Vesla til meg en dag, hun hadde f&#229;tt h&#248;re den p&#229; skolen. S&#248;t historie!

Julehjerte little angel has a reputation beyond repute little angel has a reputation beyond repute little angel has a reputation beyond repute little angel has a reputation beyond repute little angel has a reputation beyond repute little angel has a reputation beyond repute little angel has a reputation beyond repute little angel has a reputation beyond repute little angel has a reputation beyond repute little angel has a reputation beyond repute little angel has a reputation beyond repute little angel sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    710
    Thanks
    0

Standard

Det er en nydelig historie. Tusen takk Nissemor
    why choose failure when success is an option

Marsipangris smbr has a reputation beyond repute smbr has a reputation beyond repute smbr has a reputation beyond repute smbr has a reputation beyond repute smbr has a reputation beyond repute smbr has a reputation beyond repute smbr has a reputation beyond repute smbr has a reputation beyond repute smbr has a reputation beyond repute smbr has a reputation beyond repute smbr has a reputation beyond repute smbr sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Alder
    42
    Meldinger
    1,510
    Thanks
    182

Standard

Og her fikk jeg et skikkelig flashback til barndommen!

Jeg hadde denne boken og elsket den. Ser for meg tegningen der alle skal oppi badestampen.
    Lurer på hvor denne boken ble av?
    Skal i hvertfall fortelle historien til ungene når det blir jul!

Juleglede AnNeHa has a reputation beyond repute AnNeHa has a reputation beyond repute AnNeHa has a reputation beyond repute AnNeHa has a reputation beyond repute AnNeHa has a reputation beyond repute AnNeHa has a reputation beyond repute AnNeHa has a reputation beyond repute AnNeHa has a reputation beyond repute AnNeHa has a reputation beyond repute AnNeHa has a reputation beyond repute AnNeHa has a reputation beyond repute AnNeHa sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    3,957
    Thanks
    51

Standard

Kjempe koselig historie Husker denne historien fra barndommen, mamma pleide og lese den til meg før jul.
    At Christmas, all roads lead home
    - Marjorie Holmes

Noe du lurer på, eller har du noe på ?
    Send meg gjerne en PM

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine