Side 3 av 4 FørstFørst 1234 SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 38

Tråd: Julaften 2017

Julestjerne Krummelure sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Eplebygda Lier
    Meldinger
    168
    Thanks
    108

Standard

Jeg skal feire hjemme. Får besøk av sønnen med samboer, og muligens kanskje en nyfødt baby. Julen blir tradisjonell, med våre tradisjoner. Julestrømpe på morgenen. 3 nøtter til Askepott, pynter oss, og spiser kl. 17. På menyen står Ribbe, medisterkake, julepølse, surkål og poteter. Dessert er multekrem og krumkaker Åhhh... jeg gleder meg så fælt...
    Juletiden er når hverdagene blir pyntet med glitter og magi!!

2. The Following 3 Users Say Thank You to Krummelure For This Useful Post:

fruIda (15-11-2017), Julemor (05-12-2017), Juletrekula (09-11-2017)

Pepperkake Julehjertet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Follo
    Alder
    27
    Meldinger
    209
    Thanks
    61

Standard

For en utrolig koselig tråd! Er syk og sitter her med te, klementiner og sjokolade. Kjenner julestemningen treffer meg midt i hjertet!

Jeg feirer jul med min nærmeste familie, altså mamma, pappa og mine to brødre. I og med at jeg er den mest julegale i familien pleier jeg å stå opp veldig tidlig for å få med meg koselige julefilmer på morgenkvisten med en kopp te og julestrømpen min. Det er et av mine favorittøyeblikk i løpet av hele jula; å sitte der i mørket, kun med lysene fra juletreet, og tenke at det endelig er jul.

Etterhvert våkner de andre og vi ser Tre Nøtter til Askepott. Vanligvis har jeg dratt i kirken rundt 12.45 for å synge med koret jeg var med i, men sluttet i koret da jeg flyttet i september. Det blir litt rart i år, så får se hva jeg gjør. Mulig jeg tar meg en tur i kirken litt senere på dagen uansett!

Klokken fem setter vi på Sølvguttene - det er jo helt magisk! Middagen serveres mellom 17-18 en gang, vi er ikke så nøye der. Resten av familien spiser ribbe og medisterpølser, mens jeg spiser vegansk julemat. Det består av nøtte- og linsestek, vegisterkaker, poteter, surkål, brun saus og grønnsaker. Elsker julematen! Og så MÅ jeg alltid ha eplecider til middagen!

Etter middagen rydder vi og åpner gaver i et veldig rolig tempo. Deretter spiser vi julekaker og skravler gjerne til langt på natt. Gleder meg sånn!
    Juleklem fra Julehjertet

4. The Following User Says Thank You to Julehjertet For This Useful Post:

Julemor (05-12-2017)

Julestjerne Detlillejulehjertet sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2015
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    150
    Thanks
    192

Standard

Reisen mot julaften 2017 blir nok fin, men også litt rar. Vi blir de samme som vi har vært de siste årene, bare uten mormor. Det blir nok tøft å se på den tomme plassen ved middagsbordet, men vi skal holde sammen og tenke på de gode minnene. Det blir meg, mamma, onkel, tante og morfar. Den gode, gode gjengen min. Setter virkelig pris på alle øyeblikk med familien min nå, lager gode minner og tar bilder. Det er utrolig viktig. Selv i en hektisk førjul skal dette prioriteres.

På menyen står det både ribbe og pinnekjøtt med tilbehør. Årets mål er å klare både en tallerken med pinnekjøtt og rotmos og en med medisterpølse, ribbe og surkål med potet. Kjenner meg litt mett allerede når jeg tenker på det

Veldig fint å lese om andres hyggelige planer. Bra tråd Nissemor

6. The Following 3 Users Say Thank You to Detlillejulehjertet For This Useful Post:

Julemor (05-12-2017), Juletrekula (09-11-2017), Nissemor  (14-10-2017)

Kakemann monja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Rock City
    Alder
    40
    Meldinger
    2,205
    Thanks
    525

Standard

I år blir en merkelig julaften. Vi har vanligvis vært hjemme hos oss med mamma, pappa og svigermor, eller hos mamma og pappa sammen med broren min med familie (eller bare oss hjemme hos mamma og pappa). Vi skulle egentlig flakset sørover til Ski (broren min) denne jula, men så ble foreldrene mine så usikre (de skulle være med) på hva de ville så da endte vi opp på Dønna hos svigerfar og samboer. Hvordan det blir her vet jeg ikke, men samboeren til svigers har to voksne sønner som jeg antar skal være her. Ganske så sikker på at det blir fullt hus og stormende jubel Jeg aner ikke hva de spiser, men jeg kommer med ribben under armen. Det blir altså ikke noe fisk på meg på julaften Vi kjører oppover på lille julaften og ned igjen 2. juledag så vi har bestemt oss for å ikke ha juletre hjemme. Det blir nok det aller rareste

8. The Following User Says Thank You to monja For This Useful Post:

Julemor (05-12-2017)

Lucia smbr sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Alder
    46
    Meldinger
    4,543
    Thanks
    893

Standard

Vi er veldig usikre. Jeg har vært heldig å fått fri de tre dagene i romjulen, så da har jeg langfri. Ergo vurderer vi å dra nordover til svigers og feire jul sammen med de på den nye hytten deres. Det er sikkert en god stund til jeg får så mye sammenhengende fri i julen igjen.
    MEN - vi feiret sammen med de i fjor, så det er ikke deres "tur". Vi feirer sjelden jul sammen med min familie (ikke så nært forhold til de, og sære idèer om at de nekter å gå ut av huset på julaften), men vet ikke om de vil reagere på at vi feirer hos svigers to år på rad. Jeg vet ikke hva det blir til.

10. The Following User Says Thank You to smbr For This Useful Post:

Julemor (05-12-2017)

Julehjerte tina89 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2015
    Sted
    Harstad
    Alder
    28
    Meldinger
    748
    Thanks
    425

Standard

Hos oss skal vi som vanlig feire hjemme hos svigers, vi blir hele 16 stk, muuligens 18!
    Det er forsåvidt "normalt" antall på julaften..

Det som blir litt kaotisk hvert år er gaveåpninga.. det er såpass mange gaver at barna får rive opp gavepapir og lage kaos i en halvtimes tid, noe jeg synes er en svært ukoselig affære hvert år.
    Det som blir nytt av tradisjoner i år er at jeg synes vi bør lage nye tradisjoner når det gjelder gaveåpning..
    Enten får alle åpne gavene hjemme hos seg selv, eller så bør vi få et roligere og finere system på det. F.eks forberede oss med å ta med plastesker å ha gavene i, åpne én og én gave og la det ta litt tid.. At barna heller kan venne seg til at ikke alt trenger å skje med én gang.. Man kan også velge å ikke ha med alle gavene, men f.eks de som er fra oss som samles til hverandre.. Så blir det ikke så vanvittig stor forskjell på gavehaugen til den ene og den andre! Det har vært litt sårt tidligere, så jeg synes det der med å telle antall gaver og finne ut hvem som har flest er en skikkelig uting.

Det som blir utrolig koselig er å få besøk av niesa til mannen!
    Hun har jo bodd hos oss noen måneder her og der, bl.a. da hun jobbet som sommervikar her i byen og skulle studere i Australia like etter!
    Skal bli så innmari koselig å ha henne hos oss
    Skal ordne med julestrømper, lage verdens beste julestemning, gløgg med vin, kakao med minttu og se julefilmer de kveldene hun er her.

Ellers har jeg planlagt juleaften slik de har vært tidligere, nytt av året er at også jeg har julepysj!
    Så om morgenen skal kalendergaver åpnes, julestrømpa skal henge klar fylt med alskens koselige ting, vi skal se julemorgen og tre nøtter til askepott, sette ribba i ovnen, pynte oss, dra opp til svigers med ribba, spise, åpne gaver og spise masse godsaker! Tradisjonen tro blir det nok tidlig kveld og hjem igjen, da håper jeg å få med meg den andre niesen til mannen også, så kan vi ha brettspillkveld og spise popcorn!

Håper det blir ei fin jul, og litt "roligere" julaften enn vi har pleid å hatt... men med 16 stk tilstede er det vel litt mye å håpe på..?
    Juleplanleggeren 2015 Juleplanleggeren 2016 Juleplanleggeren 2017
    ~The best way to spread christmas cheer is singing loud for all to hear!~

12. The Following User Says Thank You to tina89 For This Useful Post:

Julemor (05-12-2017)

Julekule Arco sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Meldinger
    2,251
    Thanks
    1,113

Standard

Vi skal feire hos mamma og pappa i år. Min bror har ungene denne julen så da prøver vi å samles alle sammen. Da blir det mamma, pappa, mormor, tante (mammas søster), min søster, min bror, mine 2 nieser (nevøen må jobbe), gutten, mannen, voffen og meg.
    Vi bruker å ha lutefisk og pinnekjøtt med tilbehør som potet, bacon, kålrabistappe, gulrot, ertestuing. Så tror jeg at jeg skal prøve å få smuglet inn litt julepølse, det er gutten så glad i Viktig at alle får favoritter.
    Dessert er mammas hjemmelagde karmellpudding

Eller er vi ikke kjedelige, vi er koselige
    Det blir å stå opp tidlig for å fa med oss snekker Andersen og julenissen, og alle de andre. Så skal vi besøke morfars grav (under 3 nøtter til Askepott). Så blir det TV og julekos helt kvelden når gavene skal pakkes opp.
    Nå gleder jeg meg virkelig
    Julen er tiden for ettertanke, glede og kjærlighet

14. The Following User Says Thank You to Arco For This Useful Post:

Julemor (05-12-2017)

Peppernøtt Teskjekjerringa sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    740
    Thanks
    51

Standard

Vi er en "big happy family" med mor, far, bonusmor, stefar og to tanter. Tidligere har det vært med en "onkel" også, men etter et samlivsbrudd der i høst er altså antallet i år redusert med en, så vi blir 8 stykker. Vi er annethvert år hos pappan og hos oss og i år er det altså vår tur til å være vertskap.

Jeg skulle egentlig jobbet lille julaften, men har fått fri (nåja, skal jobbe to lørdager på rad nå istedet) så det blir en deilig julehelg! Antar treet pyntes enten 22. eller 23. desember. Julaften starter alltid med "Snekker Andersen og julenissen", i godstolen med tekopp og småkaker, helst i pysj med tøfler og pledd. Deretter blir det frokost og så går nå dagen med å pusle på kjøkkenet, Lille Nissegubben er kokk mens jentungen og jeg dekker og pynter bordet. I år blir det kalkun med diverse tilbehør, må ha medisterkaker og røkte julepølser også. Desserten er alltid riskrem med hjemmerørt jordbærsyltetøy + is med sjokoladebiter til de særingene som ikke liker riskrem. Vi pleier å spise i 16-tiden, noe vi begynte med da ungene var små for at det ikke skulle bli så alt for sent og det har vi fortsatt med.

Etter middag, dessert og oppvask er det tid for gaveåpning. Samtidig serveres kaffe, te, brus, småkaker og annen julebakst og noe smågodt og frukt. Vi åpner som regel en eller to pakker i slengen og tar oss god tid og det tar flere timer. Guuuuud - som jeg gleder meg!

16. The Following User Says Thank You to Teskjekjerringa For This Useful Post:

Julemor (05-12-2017)

Julenissens hjelper Shrek sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Alder
    38
    Meldinger
    5,696
    Thanks
    1,290

Standard

Jeg skrev at bror og niese skulle komme, men det blir ikke slik likevel. Bare mine foreldre og jeg. Det betyr at det blir litt mer "flytende" program. Gleder meg veldig uansett

18. The Following User Says Thank You to Shrek For This Useful Post:

Julemor (05-12-2017)

Julenissens hjelper Juletrekula sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    På bygda, 7 km fra byen
    Alder
    52
    Meldinger
    6,180
    Thanks
    6,108

Standard

På lille julaften pleier huset å være sånn noenlunde ryddet og klart, vi setter oss ved TV'en på kvelden med hjemmelaget sylte, rakfisk (noen ganger) og hjemmelaget lefse.

Julaften i år får vi besøk av svigerinne og døtrene og muligens en eller to samboere til disse. Lenge siden vi har feiret julen med dem så det gleder vi oss veldig til.

Her er det ribbe til middag julaften, som i fjor er ribba av en kortreist utegris, det vil si vi har kjøpt en halv utegris fra en gård ikke så langt unna oss. Grisene de har spiser minimalt med kraftfor og går ute hele sommeren og høsten. Stekker ribben på tradisjonelt vis, men med litt utradisjonelle ingredienser i tillegg, bruker hvitløk og gulrot i langpanne for å få ekstra god smak på kraften. Jeg lager brun fløtesaus av ribbeskyen, helt nydelig til. Serverer også julepølse (og muligens medisterker) og hjemmelaget surkål til. Vi bruker ikke å ha andre grønnsaker julaften, men i år må jeg forhøre meg litt om de andre gjestene liker surkål.

Middagen server så nær opp til klokka 17, avhenger litt av når kokken (meg) får maten ferdig. Til dessert blir det nok riskrem med rød saus i år også.
    Ingen Jul uten juletre

20. The Following User Says Thank You to Juletrekula For This Useful Post:

Julemor (05-12-2017)

Lignende tråder

1. Jul på TV Julaften
    By Nissemor in forum Jul på TV
    Svar: 8
    Siste melding: 11-09-2013, 19:42
  2. Hva spiser du på Julaften?
    By Nissemor in forum Julaften
    Svar: 183
    Siste melding: 06-12-2012, 11:30