Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12

Tråd: Adventskalender til mamma

Fattigmann Julelys sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2017
    Meldinger
    38
    Thanks
    28

Hjerte Adventskalender til mamma

Hei
    Jeg har lyst til å lage en adventskalender til mamma.
    En hjemmelaget jeg kan bruke god tid på.
    Jeg laget kalender med visdomsord i fjor, og har ikke lyst til å gjøre det samme i år.
    Men jeg vil lage en meningsfull kalender, med masse kjærlighet.
    Hun får pakkekalender utenom, så ingen gaver.
    Det er bare oss to, så jeg vil gjøre julen så spesiell og magisk så jeg kan for henne
    Det fortjener hun

Jeg er veldig kreativ og flink til å dikte og skrive men trenger hjelp fra dere.
    Aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette

Har dere noen ideer??
    Sist endret av Julelys; 09-09-2017 kl 13:30

Moderator Carnita sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Meldinger
    7,555
    Thanks
    2,146

Standard

For en fin ide!!

Kommer ikke på noe i farten, men digget ideen!

Lucia smbr sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Alder
    45
    Meldinger
    4,827
    Thanks
    835

Standard

Flinke Shrek har jo hatt så mange flotte løsninger. Håper hun fanger opp denne tråden.

4. The Following User Says Thank You to smbr For This Useful Post:

Shrek (09-09-2017)

Julenissens hjelper Shrek sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Alder
    38
    Meldinger
    5,620
    Thanks
    1,254

Standard

Jepp, jeg har lagd noen adventskalendere til foreldrene mine, som ikke er pakkekalendere. Stort sett bare fantasien som setter grenser...

I første "luken" pleier jeg å ha en introduksjon til resten av kalenderen, vise hva jeg har tenkt. Som f.eks:

1)

Kjære mamma!
    Velkommen til desember og denne kalenderen. Hverdag vil du finne en lapp med noe skrevet på – noe som har med deg og meg ågjøre, og noe som har med julen å gjøre. Glad i deg, og gleder meg til å delejuleforberedelsene med deg. Jeg er så glad for at du lar meg lage i stand til jul hjemme hos deg

(Dikt og julefortellinger fra vi var små, og også en egen dag med en lang liste over hennes gode egenskaper - alle trenger å bli minnet på sine gode sider iblant )

2)
    Kjære mamma og pappa. Takk for at dere er så aktivt til stede i livet mitt. I årets adventskalender vil jeg ta frem noe av det jeg setter mest pris på

(Jeg er så takknemlig for..." - lapper)

3)
    Husker dere...? En liten reise i bilder og ord

(Egne bilder med fortellinger eller dikt til. F.eks. hvordan vår første metall-adventsstjerne kom i hus. Lillesøster og jeg skulle egentlig kjøpe noe for mamma, men fant på at vi heller ville ha en sånn stjerne.. Osv)

4)

Jeg har samlet noen av favorittjuleoppskriftene mine, og satt dem inn i en perm. En oppskrift for hver dag, og siden kan dere jo legge til flere oppskrifter

(I en brevordner hadde jeg plastlommer med oppskriftene i, med skilleark med tallene 1-24. Famileoppskrifter og litt nyere oppskrifter jeg har finpusset litt)

5)
    Adventskalenderen i år er et langt dikt. Her har dere tape til å montere strimlene. Lim på en ny strimmel hver dag, så får dere et helt dikt på julaften!

(Skrev et langt dikt om hvordan jeg forbereder meg til jul og hvordan gleden bare øker og øker og jeg ser frem til julefeiring med dem. Mange dager to linjer, noen dager flere
    "Det starter på sommeren
    - omtrent samme tid hvert år
    Jeg drømmer om jul om natten,
    og planlegger julegaver om dagen")

6)

Jeg synger og nynner støtt på julesanger. Men kjenner dere ordene i dem? Her får dere en julesangkalender av meg. Hver dag får dere et vers eller refreng av en julesang, bare at jeg har fjernet et ord. Finn ut hva som mangler, og sett ordene sammen til et "skjult" budskap som avdukes på julaften!

(Laget meg noen setninger, en julehilsen til dem fra meg, og så fant jeg passende vers eller refreng. Til sanger de antakelig kjenner godt, har jeg valgt et vers litt uti sangen, for å øke vanskelighetsgraden. Til sanger som de kanskje ikke kjenner, oppgir jeg tittelen på sangen, så de kan google det)

Noe er gitt som perm, annet som lapper i en "adventskalenderdekorasjon" som jeg lagde for noen år siden. Veldig greit med lapper som kan brettes sammen og legges oppi skuffene.

Tenkte bare jeg ville dele noen av mine idéer... Masse lykke til med å få adventskalenderen slik du vil ha den!

6. The Following 2 Users Say Thank You to Shrek For This Useful Post:

Julelys (10-09-2017), Nissemor  (10-09-2017)

Medlem siden
    Sep 2017
    Meldinger
    38
    Thanks
    28

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Shrek Vis post
    Jepp, jeg har lagd noen adventskalendere til foreldrene mine, som ikke er pakkekalendere. Stort sett bare fantasien som setter grenser...

I første "luken" pleier jeg å ha en introduksjon til resten av kalenderen, vise hva jeg har tenkt. Som f.eks:

1)

Kjære mamma!
    Velkommen til desember og denne kalenderen. Hverdag vil du finne en lapp med noe skrevet på – noe som har med deg og meg ågjøre, og noe som har med julen å gjøre. Glad i deg, og gleder meg til å delejuleforberedelsene med deg. Jeg er så glad for at du lar meg lage i stand til jul hjemme hos deg

(Dikt og julefortellinger fra vi var små, og også en egen dag med en lang liste over hennes gode egenskaper - alle trenger å bli minnet på sine gode sider iblant )

2)
    Kjære mamma og pappa. Takk for at dere er så aktivt til stede i livet mitt. I årets adventskalender vil jeg ta frem noe av det jeg setter mest pris på

(Jeg er så takknemlig for..." - lapper)

3)
    Husker dere...? En liten reise i bilder og ord

(Egne bilder med fortellinger eller dikt til. F.eks. hvordan vår første metall-adventsstjerne kom i hus. Lillesøster og jeg skulle egentlig kjøpe noe for mamma, men fant på at vi heller ville ha en sånn stjerne.. Osv)

4)

Jeg har samlet noen av favorittjuleoppskriftene mine, og satt dem inn i en perm. En oppskrift for hver dag, og siden kan dere jo legge til flere oppskrifter

(I en brevordner hadde jeg plastlommer med oppskriftene i, med skilleark med tallene 1-24. Famileoppskrifter og litt nyere oppskrifter jeg har finpusset litt)

5)
    Adventskalenderen i år er et langt dikt. Her har dere tape til å montere strimlene. Lim på en ny strimmel hver dag, så får dere et helt dikt på julaften!

(Skrev et langt dikt om hvordan jeg forbereder meg til jul og hvordan gleden bare øker og øker og jeg ser frem til julefeiring med dem. Mange dager to linjer, noen dager flere
    "Det starter på sommeren
    - omtrent samme tid hvert år
    Jeg drømmer om jul om natten,
    og planlegger julegaver om dagen")

6)

Jeg synger og nynner støtt på julesanger. Men kjenner dere ordene i dem? Her får dere en julesangkalender av meg. Hver dag får dere et vers eller refreng av en julesang, bare at jeg har fjernet et ord. Finn ut hva som mangler, og sett ordene sammen til et "skjult" budskap som avdukes på julaften!

(Laget meg noen setninger, en julehilsen til dem fra meg, og så fant jeg passende vers eller refreng. Til sanger de antakelig kjenner godt, har jeg valgt et vers litt uti sangen, for å øke vanskelighetsgraden. Til sanger som de kanskje ikke kjenner, oppgir jeg tittelen på sangen, så de kan google det)

Noe er gitt som perm, annet som lapper i en "adventskalenderdekorasjon" som jeg lagde for noen år siden. Veldig greit med lapper som kan brettes sammen og legges oppi skuffene.

Tenkte bare jeg ville dele noen av mine idéer... Masse lykke til med å få adventskalenderen slik du vil ha den!
    Tuuuusen takk for kjempe god hjelp Shrek
    Det var akkurat noe slikt jeg hadde i tankene
    Jeg tror nok jeg skal få til noe ut av dette
    Veldig kjekt med så god hjelp
    Det setter jeg utrolig stor pris på

Medlem siden
    Oct 2011
    Alder
    38
    Meldinger
    5,620
    Thanks
    1,254

Standard

Bare hyggelig Mener jo ikke at du må bruke noe av dette. Det er bare tips for å hjelpe deg i gang. Så finner du på noe som passer både deg og din mor. Håper du vil dele de idéene du kommer på også, så får jeg inspirasjon til neste års kalender også

Medlem siden
    Sep 2017
    Meldinger
    38
    Thanks
    28

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Shrek Vis post
    Bare hyggelig Mener jo ikke at du må bruke noe av dette. Det er bare tips for å hjelpe deg i gang. Så finner du på noe som passer både deg og din mor. Håper du vil dele de idéene du kommer på også, så får jeg inspirasjon til neste års kalender også
    Jeg tar jo selfølgelig bare inspirasjon. Det blir jo ikke direkte hva du skrev, men god hjelp

Jeg skal selvfølgelig dele med dere hvordan kalenderen blir, når jeg vet det selv

Medlem siden
    Sep 2017
    Meldinger
    38
    Thanks
    28

Standard

Har noen forslag til hvordan den kan se ut?

Setter pris på all hjelp
    Sist endret av Julelys; 12-09-2017 kl 14:48

Moderator tina89 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2015
    Sted
    Harstad
    Alder
    28
    Meldinger
    747
    Thanks
    428

Standard

fyrstikkeske!!
    Jeg lagde en helt utrolig fin fyrstikkeskekalender for noen år siden til min egen mor,
    fant masse inspirasjon på nett, blir så fint når man "scrapper" på masse fint ^^
    Juleplanleggeren 2015 Juleplanleggeren 2016 Juleplanleggeren 2017
    ~The best way to spread christmas cheer is singing loud for all to hear!~

12. The Following 2 Users Say Thank You to tina89 For This Useful Post:

Julelys (15-09-2017), Nissemor  (10-11-2017)

Medlem siden
    Oct 2011
    Alder
    38
    Meldinger
    5,620
    Thanks
    1,254

Standard

Jeg kjøpte denne kalenderen, og pyntet den etter alle kunstens regler.

- malte den blå med hvite sjatteringer
    - drysset på litt glitter her og der mens malingen var våt
    - limte på fronter på skuffene, av blått papir med småstjerner på
    - i gropen fylte jeg små kongler og små juletrekuler, rundt en liten telyslykt av et tacosausglass

Står på bordet hele advent og hele julen.

Ellers er det kanskje inspirasjon å hente her

14. The Following 2 Users Say Thank You to Shrek For This Useful Post:

Julelys (15-09-2017), Nissemor  (10-11-2017)

Lignende tråder

1. Adventskalender til mamma og stefar
    By dusussa in forum Adventskalender
    Svar: 2
    Siste melding: 09-09-2014, 08:34

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •