hjelp.. kransekakemasse....

Litt vanskelig å si når jeg ikke vet hvilken oppskrift du brukte?
Fulgte du oppskriften til punkt å prikke med alle gram og mål?
Lot du deigen ligge over natten før du trillet den ut?
 
brukte en som jeg fant på nettet. 500g mandler,500g melis 3 eggehviter og 1ss hvetemel.
sto ingen steder at den skulle ligge over natten. skal den det? og jeg laget halv porsjon. så det ble 1,5 eggehvite. kan hende jeg ikke har fått det nøyaktig
 
Sist redigert av en moderator:
Ja, kransekakemasse skal helst ligge over natten så den blir fast.

Det som er så vanskelig med bakst er at man kan ikke bare halvvere oppskriftene også blir det riktige mengder..

Vil nok tro du har brukt litt for lite melis, og litt for lite mel :klem:
 
ah... da får jeg prøve igjen med hel porsjon. og la den ligge over natten. nå vet jeg jo at den er god ihvertfall. he he.. takk for hjelpen :smile:
 
Sist redigert av en moderator:
Bare hyggelig :santa:

Et lite tips er å putte en ts vaniljesukker oppi. Da blir den enda bedre! :sulten:

Også må du huske å fryse ringene etter at de er stekt om du vil ha seig kransekake ;)
 
:ok:

Lager du kransekake til julaften?

Jeg tenkte jeg skulle dra på butikken nå og kjøpe mandler.
Har lyst å ha en stor kransekake til pynt på stuebordet på julaften :smile:
 
ja jeg tenkte å lage selv i år. mye bedre og mye koseligere enn ferdigkjøpt. og så kan jeg jo pynte den som jeg vil. derfor jeg bare skulle teste oppskriften nå. for jeg har ikke laget fra bunnen før. mamma kjøper ferdig masse og lager kransekake. men når jeg først skal lage selv. så skal jeg LAGE SELV. he he
 
Sist redigert av en moderator:
Jeg kunne ikke vært mer enig! :suss:

Hva pynter du med?
Tenkte bare norske flagg og smell bon-bons... Men er åpen for nye ideer :kom:
 
jeg er lei av norske flagg. for det er på alle butikkkransekakene. dessuten gir det meg assosiasjoner til 17 mai. tenkte å lage en nisse i marsipan og sette på toppen. har sett smellbonbonger med julemotiv i en hobbybutikk. kanskje lage kristtorn blader i marsipan og feste på. tror det var kristtorn blader det het?? kanskje rød eller grønn glasur?
 
Sist redigert av en moderator:
Her var det masse flotte tips! :ok:
Jeg har aldri laget kransekake før. Bare kransekake horn/kurv.
Og den pyntet jeg bare med melis.

Er ikke så veldig glad i norske flagg.. som du sier.. får assosiasjoner til 17.mai.. samme med norske flagg på juletreet...

Men nå fikk jeg masse gode tips til hvordan jeg kan pynte den! :glad:
Hjertelig takk!

Gir du meg en lyd om du finner smell bon bons med julemotiv?
Kunne tenke meg noen sånne selv :D
 
bare hyggelig :smile: ja det skal jeg gjøre. husker faktisk ikke hvilken butikk jeg så de i. men jeg skal snart på rundtur og lete. kan godt hende de har på www.cacas.no (.com)
 
Sist redigert av en moderator:
Kjøpte 9 slike jeg :nissefnis:

182316541_o.jpg
 
www.ebay.co.uk har maaaaaange forskjellige å velge mellom. Med julemotiv også :ok: Vitsene står på engelsk da men.. Her er det hattene og smellet som er morsomt. Vitsene er alltid så tørre syns jeg :santa:
 
Ja denne nettbutikken er nok til storhusholdning. Vi får kjøpe en stor pakke og dele den, halvparten til hver :nissefnis:

Men der var det jammen mye flott jeg kunne tenke meg!
 
he he.. ja det var lurt. så at de holder til bare 20 min fra meg faktisk.. hvis det går an å fryse noe av det, så kan jeg jo kjøpe og ha til de neste årene også. he he..
 
Sist redigert av en moderator:
Det går helt sikkert an! Bare pass på.. sjokoladen kan bli hvit og marsipanen kan sprekke om du fryser det ned :smile:
 
Tilbake
Topp Bunn