Jeg har fått meg symaskin og trenger alt av tips!

Nissemor

Administrator
Reg.
20 Aug 2007
Sted
Julehuset
Ja, jeg var så heldig å få en Singer symaskin i julegave av mine foreldre.
Tror mamma syns det er påtide at jeg begynner å sy selv.
Selv om det har vært veldig greit å dumpe alle prosjekter over på henne :flau: :knegg:

Jeg gleder meg til å ta fatt på ett eller annet prosjekt.
Men hvor begynner jeg? Melder jeg meg på et kurs?

Hvor kjøper jeg tråder og stoff?

Jeg har lyst til å klare å sy 'alt' etterhvert og har mange gode ide'er :jupp:

F.eks Nissemors Julestrømper :hjerte::knegg:

Takknemlig for alt av tips! :sne:

Ikke så mange tips å komme med, men følger gjerne med her :ok:
Good luck med nye prosjekter. Jeg gleder meg til å se hva du tryller fram :julesuss:

Ikea har fine stoffer å sy med :-).
Har sydd endel vintage telys poser av deres stoffer og er veldig fornøyd.
Ellers så er stoff og stil ett fint sted å drømme seg bort i. Greie stoffer å sy med. Best er det om du bor i nærheten så du kan kjenne på stoffene ;-).

Ikke kjøp tråd på stoff&stil. Tråden deres støver ned innsiden av maskina. De har fine stoff og enkle, greie mønster med gode forklaringer da :)

Jeg syr en del og får mye inspirasjon og hjelp av nettsamfunnet visyr.no. Anbefaler at du blir med der. :glad:Ellers har Stoff og Stil mange enkle. gode mønstre for nybegynnere. De har også mye flott fleecestoff som er fint å sy av når man ikke er så erfaren. Sykurs er også flott, men her hvor jeg bor blir det ikke arrangert. Jeg har kjøpt en del bøker med mønstre på amazon.co.uk, på engelsk riktignok, men veldig fine og gode instruksjoner. Begynn med å sy enkle ting som lue, skjerf, skjørt, enkle kjoler osv. Du kan sende meg PM hvis det er noe du vil spørre om. Jeg er ikke ekspert, men kan hjelpe deg til å finne ut hvor du kan få hjelp. Blir du bitt av sybasillen så er den ikke lett å bli kvitt. Det er gøy!:lykke:

Tusen takk for alle tips! :ok:

Jeg syr en del og får mye inspirasjon og hjelp av nettsamfunnet visyr.no. Anbefaler at du blir med der. :glad:Ellers har Stoff og Stil mange enkle. gode mønstre for nybegynnere. De har også mye flott fleecestoff som er fint å sy av når man ikke er så erfaren. Sykurs er også flott, men her hvor jeg bor blir det ikke arrangert. Jeg har kjøpt en del bøker med mønstre på amazon.co.uk, på engelsk riktignok, men veldig fine og gode instruksjoner. Begynn med å sy enkle ting som lue, skjerf, skjørt, enkle kjoler osv. Du kan sende meg PM hvis det er noe du vil spørre om. Jeg er ikke ekspert, men kan hjelpe deg til å finne ut hvor du kan få hjelp. Blir du bitt av sybasillen så er den ikke lett å bli kvitt. Det er gøy!:lykke:

Åh så gøy! Nå gleder jeg meg til å komme i gang! Tusen takk! :hjerte:

Det med tråd fra stoff og stil har jeg også fått med meg at flere sier. Ellers vet jeg at det finnes et søm-forum der det ligger mange gode tips, noen teskje-forklaringer og mye rart. Sykroken mener jeg at det heter. Prøvesying er også lurt å gjennomføre på billige stoffer, så kan du bruke de dyre når du vet hva du er ute etter. Ellers tror jeg at det viktigste er å hoppe i det og prøve seg frem.

Jeg vil også prøve å bidra med noe om jeg kan det, det er så gøy å sy. Ellers støtter jeg meg til de tipsene andre her inne har kommet med, jeg kunne skrevet det samme selv både med tråden fra Stoff & Stil som støver og det med at man kan finne stoffer på de utroligste steder, som for eksempel på IKEA. Jeg begynte på mammas symaskin da jeg var 4 år, så jeg husker ikke annet enn at jeg var bråkjekk som 4-åringer ofte er og skulle sy bevernylondress til en dukke. :knegg:

Skulle jeg begynt i dag, ville jeg begynt å øve på stoffer som ikke er glatte og sklir, de tar nesten motet fra meg den dag i dag. Så ville jeg testet ut maskinens funksjoner på en prøvelapp. Jeg ville valgt lyst stoff og mørk tråd eller omvendt, så kontrasten kommer frem. Å kjenne til symaskinen er greit også før man syr noe som er enkelt med få sømmer. Jeg fikk ny symaskin i fjor, og den har jeg ennå prøvelapp til sånn tilfelle. Den er nokså tykk men ikke hard som for eksempel dongeristoff. Jeg testet ut funksjonene som trådens fasthet, stinglengde, sikksakk osv. for det er forskjell på maskiner.

Det gjelder å hive seg uti det, og når det blir tull er det best å le. Jeg ler ennå av meg selv den dag i dag, selv om jeg har sydd ganske avanserte ting av og til. Men av og til klarer jeg å kødde det skikkelig til likevel, til og med mannen ler av ordforådet mitt ved symaskinen. Men jeg klarte likevel å få sydd den Pippa kjolen til bryllupet vi var i i høst.
(Og jeg er lei meg for at jeg ikke klarer å legge ut bilder her inne lenger, jeg får dem ikke fra Imageshack og inn hit, flere har etterspurt bilde av den kjolen, og jeg ville gjerne vist både kjole og juletre med mer.)

Lykke til! Tenk på de flotte julestrømpene du kan sy til neste jul! :ah: Blant masse masse annet alt etter hva du har lyst til! :glad:

Gratulerer med ny symaskin. Så flott gave å få :hjerte:

Jeg har heller ikke så mange tips, men henger litt med her og ser hva som kommer fra de mere drevne syerskene her -)

Jeg har for det meste sydd mest rette sømmer (gardiner etc). Har derfor planer om å melde meg på et kurs i grunnleggende syteknikk på en håndarbeidsforretning i byen her, for å komme i gang med noe mer.

Det virker som om flere her har symaskin som prosjekt for året 2014, så kanskje vi kan komme med noen oppdateringer i forumet her utover :ok:

Gratulerer med ny symaskin:)

Mange har allerede kommet med gode råd. Mitt beste tips er å spørre når du lurer på noe, alle butikker som selger stoffer vil kunne komme med gode råd,- bortsett fra IKEA...
På YouTube ligger det også masse tips!
Noen har nevnt forumet: Sykroken, her vil du finne svar på det meste. Meld deg inn og følg med på hva som skjer på forumet. Her er det masse damer/jenter (og en og annen mann) som syr all verdens forskjellige teknikker fra klær til store quilter (lappetepper).

Quiltebutikker har ofte forskjellige kurs, både lappeteppe kurs og kurs i søm av bagger, vesker, toalettvesker osv. Disse butikkene gir også som regel masse gode råd og tips :) Ikke vær beskjeden, spør om råd!!!!

På bloggen min ligger det et mønster på skopose/lekepose, den finner du her
Dette er et enkelt mønster som jeg er helt sikker på at du vil få fint til. Ta kontakt om du lurer på noe!

Lykke til :)

Sist redigert:
Tusen takk for tips! :ok:
Har meldt meg inn i begge sy forumene jeg har fått anbefalt.
Har både stoff og tråd, men må finne tid til å sette i gang :jupp:

Så koselig at du fikk deg symaskin! Jeg kjøpte meg en for et par år siden, og har hatt som nyttårsforsett å lære å sy siden da. Huff, jeg bare klarer aldri dørstokkmila inn i boden for å hente symaskinen. Men nå forstår at det nesten kan bli snakk om en sy-along her på Juleglede, og da kommer jeg meg kanskje i gang, jeg også ;)

Tusen takk for kjempegode forklaringer i bloggen, Eirin H. Jeg så sånn snarest, men det tror jeg kanksje jeg kan få til :glad:

Jeg kjøpte symaskin for to år siden, og har egentlug ikke brukt den før nå. I høst ble jeg tante, of sydde både voksipose og babynest til lillebabyen. Må si at voksiposen var enklest av de to

Det er bare å komme igang

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg kjøpte meg symaskin for ett par år siden,har brukt den mest til å lappe klær,sy glidelås i jakker og sydd opp gardiner
Men har som plan å sy lappeteppe å ha i campingvogna.
Har en del bøker jeg har kjøpt opp gjennom årene.

Gratulerer med symaskin Nissemor.

Så koselig at du fikk deg symaskin! Jeg kjøpte meg en for et par år siden, og har hatt som nyttårsforsett å lære å sy siden da. Huff, jeg bare klarer aldri dørstokkmila inn i boden for å hente symaskinen. Men nå forstår at det nesten kan bli snakk om en sy-along her på Juleglede, og da kommer jeg meg kanskje i gang, jeg også ;)

Tusen takk for kjempegode forklaringer i bloggen, Eirin H. Jeg så sånn snarest, men det tror jeg kanksje jeg kan få til :glad:

Jeg er HELT sikker på at du vil få til en slik skopose :)
Be meg om hjelp om du står fast,- kjappest svar får du nok om du henvender deg via bloggen min. Er nok innom her relativt ofte også...... så det kan være at jeg svarer ganske fort her også... :)

Hvis det er stemning for det, kan jeg legge ut et nybegynner mønster på et lite quilte teppe / quiltet duk som tar for seg teknikkene papirsøm, lappesøm, sammenstilling av en topp (mønstret forside på teppet), selve quiltingen og lukkekant. Jeg har brukt dette mønsteret på et "live" nybegynner kurs tidligere. Det kan nok kanskje være lurt om man har testet ut symaskinen sin litt i forkant av at man starter på dette teppet, f.eks. skoposen jeg har omtalt tidligere.

Gi meg tilbakemelding på om dette er interessant :)

Da har jeg fått prøvd symaskinen!
Tok jo en evighet å få satt den opp, for jeg har jo aldri gjort det før :flau:

Jeg sydde denne/dette (se vedlegg :knegg: ) til stor glede for de andre rundt meg her :knegg:

Da har jeg fått prøvd symaskinen!
Tok jo en evighet å få satt den opp, for jeg har jo aldri gjort det før :flau:

Jeg sydde denne/dette (se vedlegg :knegg: ) til stor glede for de andre rundt meg her :knegg:

ha ha :knegg: tar du opp bestilling? :fnis:

Grattis med symaskin !
Det har jeg også fått, for en par-tre år siden av svigers... den er brukt til gardiner et par ganger.. men etter all denne sygleden her..så må jeg inn på disse forumene å se om jeg også kan få til noe.... lyst til å sy no julegaver.....puter kansje?:vetikke:

Tilbake
Topp Bunn