Karameller

hecat3

Julekonfekt
Reg.
28 Sep 2008
Innlegg
1.531
Sted
Et lite sted i Nord
Skulle lage fløtekarameller i fjor til jul, men de ble sååå mislykkete! Tenker å prøve igjen i år, men lurer på hva jeg gjorde feil når de ble så flytende? De skal vel ikke være sånn at bitene ikke stivner? Har aldri laget det før altså:nissefnis:
 
Da har du bare rett og slett kokt dem for lite. :smile: Teste igjen og igjen med en dråpe i kaldt vann til den lar seg forme greit, evt investere i et termometer som viser når du når rett temperatur. :smile:
 
Jeg kjøpte en slikkepott med steketermometer på Kitchn til 150,- fordi jeg skulle lage karameller :p
mine ble heller ikke veldig mislykkede, så jeg tror at jeg skal prøve å la dem koke enda lengre neste gang.
Smaken var god da! :D
 
Den oppskriften jeg bruker, så står det at det skal koke i 40 min, men sannheten er nærmere 1,5 time. :smile:
 
Husker ikke hva min oppskrift sa, men i allefall ikke 1,5 timer! :smile: Da får jeg kanskje prøvebake litt nå FØR jul da, så jeg vet helt sikkert at jeg får det til :nissesmil:
Hvordan oppbevarer man best karamellene? Kan de fryses og taes opp til jul?
 
Greia er jo at oppskriftene ikke tar hensyn til hvilken temperatur man har på komfyren sin, hvor "hardt" det koker, liksom. Så selv om det står i oppskrifta at det skal koke så og så lenge, kan det være at du må prøve deg fram til en helt annen tid.
 
Tilbake
Topp Bunn