Når begynner du å høre på julemusikk?

Hører på julemusikk når jeg får ånden over meg jeg :knegg: Særlig på regnværsdager kan jeg sette på spesielt litt utradisjonell julemusikk, og typisk barnesanger. Pepinos Jul, og julesanger med Mikke Mus Koret og lignende går jevnt! :fnis:
De herligste sparer jeg til ca. julepyntingen 24. november, men er ikke alltid jeg klarer og vil vente :fnis:

Det blir vel rundt første søndag i advent; samtidig som jeg begynner å pynte til jul.

I mange år har jeg begynt 1. November. Da kan jeg glede meg til Halloween også, for dagen etter smeller jeg i gang med julemusikk. Da er det to måneder hvor jeg nesten kun hører på julemusikk. Det er nydelig.

Jeg tenker av og til på om jeg bør vente til ca. 15. november. For ikke å bruke opp julemusikken før desember, men forløpig starter jeg 1. november.

Jeg hører på julemusikk året rundt om jeg kommer på det fortsatt jeg. Men det blir ikke ofte gjennom året, det skal sies. Det er definitivt mest om høsten, og da særlig i november. Som panerai sier over her, så synes også jeg at det er litt lett å bruke opp musikken. Så jeg har de senere år vært litt forsiktig med å høre på for mye, jeg er redd magien jeg opplever i julemusikken forsvinner om jeg får overdose, og det hadde vært trist....

I løpet av sommeren har jeg en runde med å redigere spillelistene med julemusikk. Da hender det at det spilles av noen få. Det har en gang blitt slik at jeg gjør dette om sommeren.

Men....julemusikken begynner vi med den 1. desember.

Tja, si det. Den 1. november begynner julerengjøringen her. Da hører jeg på lydbøker mens jeg jobber. Og sånn en gang i midten av november, når lydbøkene tar slutt, kommer julemusikken frem. Først sånne sanger som jeg kaller julegaulemusikk (dvs. sanger med litt tempo og ikke spesielt høytids-tema, mye amerikansk her), og fra den 1. desember blir det bare kos - også på musikkfronten. De mest høytidsstemte sangene (mange av dem er norske), kommer først etter Luciadagen.
Ett unntak, dog. Ett og annet år kjøper jeg en by jule-CD, og da er det gjerne med noen sanger jeg ikke kjenner fra før. Da liker jeg å smuglytte til dem på sensommer/tidlig høst slik at jeg blir kjent med dem. Så legges de vekk til alt kommer frem, og da føles de nye sangene også kjente og kjære :hjerter:

Har som tradisjon å vente til P7 klem skifter til P7 Jul :haha: Men merker høsten kom litt fort på, å kjenner det er godt å sette på tven med youtube og videoer av en stue der rolig instrumental julemusikk spille, peisen knitrer og det snør ute. Har blitt nevnt tidligere her, ingen fasit for når man burde spille slik musikk. Men for min egen del venter jeg så lenge jeg kan for å nyte det ekstra nov-des.:julegaver:

Begynner som regel i september 😊 men ikke når samboer er hjemme da det er for tidlig for han :knegg:

Tilbake
Topp Bunn