Særlig på regnværsdager kan jeg sette på spesielt litt utradisjonell julemusikk, og typisk barnesanger. Pepinos Jul, og julesanger med Mikke Mus Koret og lignende går jevnt!

Begynte i juli og hører innimellom![]()
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Ett unntak, dog. Ett og annet år kjøper jeg en by jule-CD, og da er det gjerne med noen sanger jeg ikke kjenner fra før. Da liker jeg å smuglytte til dem på sensommer/tidlig høst slik at jeg blir kjent med dem. Så legges de vekk til alt kommer frem, og da føles de nye sangene også kjente og kjæreTja, si det. Den 1. november begynner julerengjøringen her. Da hører jeg på lydbøker mens jeg jobber. Og sånn en gang i midten av november, når lydbøkene tar slutt, kommer julemusikken frem. Først sånne sanger som jeg kaller julegaulemusikk (dvs. sanger med litt tempo og ikke spesielt høytids-tema, mye amerikansk her), og fra den 1. desember blir det bare kos - også på musikkfronten. De mest høytidsstemte sangene (mange av dem er norske), kommer først etter Luciadagen.

Men merker høsten kom litt fort på, å kjenner det er godt å sette på tven med youtube og videoer av en stue der rolig instrumental julemusikk spille, peisen knitrer og det snør ute. Har blitt nevnt tidligere her, ingen fasit for når man burde spille slik musikk. Men for min egen del venter jeg så lenge jeg kan for å nyte det ekstra nov-des.