Quiltpledd

• Trådstarter Trådstarter Shrek
  • Startdato Startdato
  • Følgere Følgere 3

Shrek

Nissekone
Reg.
13 Okt 2011
Jeg har ikke veldig mye erfaring med quilting, men har lyst til å lage meg et sengeteppe til mitt nye soverom. Jeg har lagd fire pledd før, og det største var på ca 120 cm x 210 cm. Da syntes jeg det var skikkelig trøblete å få sydd midtlinjene, pga alt det stoffet jeg måtte skvise mellom nålen og "symaskinkroppen", om dere forstår hva jeg mener. Jeg skulle så gjerne lagd et pledd som var omtrentlig 150 cm x 210 cm (avhenger av lappestørrelsen)

Er det mulig? Er det noen som har noen gode råd?

Jeg er ikke sikker på hva det heter. Jeg tror det går fint å sy lappene sammen. Så fester jeg dem med sikkerhetsnåler til vatt og bakstykke, før jeg syr en søm langsetter på hver side av hver "grøft" mellom lappene. Det går da greit å sy de ytterste strekene, men midtsømmene får jeg ikke til fordi det blir for mye stoff å håndtere

Denne sømmen (gjennom 3lag) kalles quilting :)
Først må du tråkle alle lagene sammen godt, jeg bruker alltid et tråklelim som dette https://ritohobby.no/spraylim/1437-...-250ml-til-patchwork-stoff-3760011531982.html
Om du bruker lim sprayer du alltid på vatten. Start med å legge ut vatt, legg bakstykket over, slett ut og så sprayer du limet på vatten og limer bakstykket til. Så snur du arbeidet rundt og legger toppen over vatt med bakstykke og sprayer fast forstykket til vatt og bakstykke.
Når du skal quilte store arbeider ruller du opp arbeidet inn til midten, også syr du fra topp til bunn.
klipp tråden og dra arbeidet tilbake til toppen, rull ut til der du ønsker neste quiltesøm, se bilde under
Vær spesielt oppmerksom på at du ikke har dratt et av lagene ut av posisjon, slik at du ikke får et lag som er for stramt/løst i forhold til de to andre lagene.
Ta en titt på mønsteret "Løper med applikasjon" for ytterligere tips https://eirinquilt.blogspot.com/p/gratis-mnster.html
Håper dette var litt til hjelp :)
Lykke til!
IMG_0857%5B2%5D.jpg

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! :blomst:

Mener du at det blir plass til en så stor rull "inni" symaskinen, altså? :klø:

Det blir jo bare halve teppet som er rullet opp. Du quilter halve om gangen, fra midten og ut. Også snur du teppet og ruller opp fra andre siden. Om teppet er veldig stort blir det trangt, men det lar seg gjøre! :)

Takk, da håper jeg at jeg får det til! Får starte med å finne fine lapper ;)

Kom over denne videoen på Instagram. Kanskje den er til. Ytte :)
https://www.instagram.com/reel/CQ2CIjcDFwt/?utm_medium=copy_link

Takk! :sweet:

Jeg har bestemt meg for å vente med å velge ut stoffer til jeg ser hvilke farger som vil dominere i rommet - type tekstiler, bilder og annen pynt. Sengen er bestilt, men har 2-5 ukers ventetid. Men jeg vil jo begynne å møblere rommet for øvrig, og begynne og henge opp bilder og sånt. Gardinene er på plass. Jeg ser for meg at pleddet vil gå i blå/grønne eller lilla toner. Småkikker litt på ebay, blant annet, men venter altså med å kjøpe til jeg vet litt mer om paletten jeg ender opp med. Det var veldig godt å få tips fra deg, for det gav meg mot til å ville prøve! :ok:

Nå har jeg bestilt den "tråklesprayen". Jeg har gått over det jeg har av vatt og stoff til bakstykke, og bestilt det jeg mangler. På ebay fant jeg noen mørkeblå firkanter som jeg tror vil passe fint i det nye rommet. Tar jo litt tid før pakkene kommer, men jeg gleder meg til å ta fatt. Det blir 250 cm x 150 cm. Trooor jeg skal få det til, ved å rulle stoffet tett sammen, slik Eirin H anbefaler :)

Tommelfinger-regelen for quilting er at den største avstanden mellom sømmene skal være ca en knyttneveslag-avstand. Det er ikke nødvendig at sømmene krysser hverandre. Det som blir veldig fint er å sy rette sømmer i lengderetning med ulike/tilfeldig avstand mellom sømmene, da vil du få sømmer oppå kvadratene dine. Velg da en tråd som er mest mulig usynlig på de fleste stoffene dine :)

Enig, Nissemor, Eirin H er til stor hjelp! :sweet:
(Men dere får ikke se resultatet, for jeg legger ikke ut private bilder på nettet)

Takker for tips om både "tråkle-spray" og rulleteknikk - det var til stor hjelp!

Tilbake
Topp Bunn