Sokkestrikking/strømpestrikking

• Trådstarter Trådstarter hecat3
  • Startdato Startdato
  • Følgere Følgere 9

hecat3

Juletre
Reg.
28 Sep 2008
Sted
Et lite sted i Nord
Jeg går på med friskt mot og skal se hvor mye av restegarnslageret jeg klarer å tømme i 2017!
Tenker å strikke sokker i alle slags størrelser.

Har du noe favorittmønster? Sokkefavoritter ? etc
Jeg trenger nemlig litt inspirasjon!
LEgg gjerne ved bilder eller linker

Jeg kan anbefale bøkene Sokker. Strikking hele året og Strømper av Bitta Mikkelborg.
Der finnes mye god inspirasjon og variasjon.

Hun har også en egen gruppe på Facebook, Bittamis Design for strikkelystne, der det ligger mange flotte bilder.
Du finner henne også på Ravelry.

Blueberry_Waffle_001_medium2.JPG

Her går det mye i Blueberry Waffle sokker når jeg trenger noe på pinnene uten å tenke. Det er rett og slett vanlige raggsokker med 2 omganger 2 rett 2 vrang og to omganger med bare rett nedover. Da blir det vaffelmønster og litt mer spennende enn bare 2 rett 2 vrang

Her går det mye i Blueberry Waffle sokker når jeg trenger noe på pinnene uten å tenke. Det er rett og slett vanlige raggsokker med 2 omganger 2 rett 2 vrang og to omganger med bare rett nedover. Da blir det vaffelmønster og litt mer spennende enn bare 2 rett 2 vrang

Kult! Kanskje jeg må prøve meg på det! Skal det strikkes noe vrangbord først, eller begynner du rett på mønsteret?

Jeg begynte på vaffelsokkene en gang jeg også, men de ble aldri fullført. Får begynne på igjen etterhvert :)

Drops Fabel er et garn jeg har strikket maange sokker i. Tynt garn og tynne pinner, så de kan som regel brukes i vanlige sko. Flere av dem jeg har strikket har vært helt enkle uten noe spesielt, men de har også en del print-farger med nyanser og farger i samme nøste som gjør dem mer spennende :) Cherry Jam ( http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6481&cid=1 ) er enkle og veldig fine!

Har også strikket en del sokker i Alpakka Strømpegarn (Sandnes Garn), i et enkelt boble-mønster (fletter). Det er nyyydelig mykt og varmt :hjerte:

WOW - de var fine! Tror jeg må prøve meg på det neste gang jeg skal strikke sokker :)

Trekker frem denne.

Jeg har lyst til å lære å strikke sokker. Noen som har tips til en superenkel oppskrift? Jeg er ikke vant til å strikke, så her må det være lite å konsentrere seg om :rødme: Ser for meg noen ensfargede, litt tykke sokker :jupp:

Trekker frem denne.

Jeg har lyst til å lære å strikke sokker. Noen som har tips til en superenkel oppskrift? Jeg er ikke vant til å strikke, så her må det være lite å konsentrere seg om :rødme: Ser for meg noen ensfargede, litt tykke sokker :jupp:
Jeg legger opp og strikker to rett, to vrang, og når jeg er ferdig med hæl, strikker jeg to rett, to vrang på oversiden av sokken (eller «luggen» som vi kaller den i trøndelag)

Hæl strikker jeg likt som denne bloggen: https://boerboelheidi.com/tag/haelfelling/

Sokker har jeg aldri prøvd meg på, men det har noe med at jeg overhodet ikke får til å strikke med 4 pinner 🫣 strikker ett og ett erme med magic loop når jeg strikker gensere.

Jeg lærte meg i fjor Sommer å strikke sokker
Har vel siden jeg startet strikket 100 par

Nå har jeg begynt å strikke litt votter også
Men det går senere

Drømmer om å strikke sokker jeg også, men det var den tålmodigheten da, og særlig med 2 like. Vaffelsokker er så lekre 🤩

Var faktisk ikke så vanskelig Charlie men gensere ja der sliter jeg
Jeg har noen liggende fra år tilbake hvor jeg har kommet til midt på brystet og gitt opp 😆

Jeg bruker ullsokker året rundt og er kresen på passform og materiale. Hadde vært genialt å lage egne.

Jeg begynte på vaffelsokkene en gang jeg også, men de ble aldri fullført. Får begynne på igjen etterhvert :)

(…)

Drømmer om å strikke sokker jeg også, men det var den tålmodigheten da, og særlig med 2 like. Vaffelsokker er så lekre 🤩
Strikka et par med vaffelsokker i årsskiftet 2019-2020, disse til han som nå er mannen min.

IMG_9271.jpeg

Kanskje jeg skal legge opp til en ny, snart? :)

Tilbake
Topp Bunn